- „Rodzinna orkiestra” – wspólne muzykowanie.
Przygotowujemy tyle instrumentów ile jest członków rodziny. (np. grzechotki (butelki z ryżem), trójkąty, (kubek metalowy i łyżeczka) bębenki (odwrócone miski). Każdy uczestnik dostaje instrument. Dzieci razem z R. podają nazwy wszystkich instrumentów. Jeden z rodziców, trzyma w ręku drewnianą pałeczkę – batutę (dużą wykałaczkę) po kolei wskazuje na dany instrument, uczestnik prezentują grę na nim.
R.- dyrygent umawia się z uczestnikami, jak mają reagować na jego gesty w czasie gry.
– ręka z batutą coraz wyżej – dzieci grają coraz głośniej,
– ręka z batutą coraz niżej – dzieci grają coraz ciszej,
– wskazanie na daną osobę– zaczyna grę,
– narysowanie kółka przed daną osobą– kończy grę.
Zachęcam do grania znanego wszystkim utworu.
„Co to? Kto to?” – rozwiązywanie zagadek
Może być dęty, może być i strunowy,
ważne, aby był do gry gotowy.
Piękne dźwięki nam wygrywa,
z nim piękna muzyka jest możliwa. (instrument muzyczny)
Jest to zespół niemały,
mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.
Gdy wszyscy razem zaczynają grać,
to aż publiczność chce z foteli wstać. (orkiestra)
Zna go każde w przedszkolu dziecko,
zawsze stoi przed swoją orkiestrą
i porusza drewnianą pałeczką. (dyrygent)
Dyrygenta wszyscy się słuchają,
tylko na nią patrzeć mają.
Dzięki tej drewnianej pałeczce
wszystko uda się w każdej pioseneczce. (batuta)
Życzę miłej zabawy Dorota Jońska