W świeci książek – poniedziałek 20.04.2020

 

1.Dom książek – posłuchajcie  opowiadania.

 

Dom książek

Liliana Bardijewska

Dzieci szły za panią parami i aż podskakiwały z radości. Julcia i Maksio nieśli na plecach swoje tornistry,

jak zawsze, kiedy chcieli wyglądać na starszych.

– Dokąd idziemy? – zapytał jeżyk Tuptuś.

– Odwiedzić Kubusia Puchatka! – zawołała Julcia, uśmiechając się od ucha do ucha.

– I Plastusia! I Koziołka Matołka! I Muminki! – przekrzykiwały się przedszkolaki.

– To oni wszyscy mieszkają w Stumilowym Lesie? – zdziwił się jeżyk Tuptuś.

– Oni wszyscy mieszkają w książkach – powiedział Maksio.

– A książki mieszkają w bibliotece! – odezwał się jeżyk.
Biblioteka. Jeżyk zamyślił się. To słowo brzmiało bardzo tajemniczo i dorośle.

Wkrótce dotarli na miejsce. Budynek biblioteki stał pośrodku Starego Rynku. Na progu przywitała ich

pani bibliotekarka i poprowadziła do wielkiej sali pełnej regałów. To był prawdziwy dom książek! Stały

równiutko na półkach i zerkały na dzieci, jakby mówiły: otwórz mnie. Pierwszy dał się skusić Tomaszek

i sięgnął po wielką księgę z czarodziejem na okładce.

– E, za dużo literek. Wolę film w telewizji – mruknął rozczarowany.

Słysząc to, pani bibliotekarka zaprowadziła ich do drugiej sali. Tam na regałach leżały płyty, na stolikach

stały komputery ze słuchawkami, a na ścianie wisiał biały ekran.

– To jest dział e-booków, czyli książek, które możecie przeczytać i obejrzeć na komputerze, czytniku lub

tablecie – wyjaśniła i uruchomiła podłączony do komputera rzutnik.

Na ekranie pojawił się Kubuś Puchatek i brzęczące nad jego głową pszczoły. I wielkie litery.

– „Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu” – przeczytała Julcia, która „Kubusia Puchatka”

znała na pamięć.

Tomaszek nadal jednak kręcił nosem – nie znał liter, ani małych, ani dużych.

– Mam tu coś specjalnie dla ciebie – uśmiechnęła się pani bibliotekarka i dała mu słuchawki. – To audiobook,

czyli książka do słuchania.

Teraz każdy mógł sobie wybrać to, co lubi najbardziej! Julcia i Natalka czytały e-booka na ekranie,

oglądając ruchome ilustracje. Tomaszek i Mati słuchali audiobooków czytanych przez aktorów. A Maksio

z jeżykiem Tuptusiem wzięli z półki kolorową książkę i przeglądali ją strona po stronie.

– Nie ma to jak prawdziwa książka! Kartki szeleszczą zupełnie jak liście. I pachną lasem – pociągnął

noskiem jeżyk Tuptuś.

– I jak las kryją w sobie wiele, wiele tajemnic! – dodał Maksio.

 

Rozmowa na temat opowiadania: Gdzie wybrały się przedszkolaki?; Kto przywitał dzieci?; Co dzieci robiły w bibliotece?; Jakie książki oglądały?

  1. Jak powstaje książka?”

Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają i jaką drogę do nas przemierzają. Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek. Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek. Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać. Ale na tym nie koniec, co dalej obejrzycie sami .

https://youtu.be/9dnNP8SZXhw?t=532

 

  1. Moja książeczka

Kochane Motylki stwórzcie własną książeczkę obrazkową. Pomyślcie o czym chcielibyście opowiedzieć. Poproście rodziców lub starsze rodzeństwo o pomoc w złożeniu książki lub napisaniu kilku zdań do waszego opowiadania. I  nie zapomnijcie nadać waszej książęce tytułu.

Weźcie kilka kartek, kredki, farby, flamastry i do dzieła!

Zachęcam was abyście podzielili się waszymi książeczkami z innymi dziećmi z naszej grupy, ja też chętnie je obejrzę.  W tym celu  poproście  rodziców aby sfotografowali wasze książeczki albo nagrali filmik jak opowiadacie narysowaną przez was książeczkę  i umieścili zdjęcia  lub filmik na  facebooku grupowym lub na poczcie grupowej.

 

Zabawy z Misiową Mamą

Od poniedziałku zajmiemy się tematyką ekologii 🙂 Ziemia ma bowiem w tym tygodniu swój dzień! Wyprawimy jej wspaniałą imprezkę 😉 Świętować też będziemy „Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich”, bo …kocham czytać 🙂

Zabawy na poniedziałek :
1) Przygotuj razem z mamusią/tatusiem wyjątkowy strój, biżuterię lub chociaż element garderoby na „Dzień Ziemi” . Wykorzystajcie surowce wtórne 🙂

2) Posłuchaj piosenki Zozi: „Świat w naszych rękach”. https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Do środy spróbuj nauczyć się refrenu:
„Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat”

3) Czy hodujecie w domu roślinki/kwiaty? Jeśli tak – przy pomocy osoby dorosłej wykonaj czynności pielęgnacyjne tj. zraszanie, podlewanie.

Agnieszka Skrzyszewska

Dodaj komentarz