1.Dom książek – posłuchajcie opowiadania.
Dom książek
Liliana Bardijewska
Dzieci szły za panią parami i aż podskakiwały z radości. Julcia i Maksio nieśli na plecach swoje tornistry,
jak zawsze, kiedy chcieli wyglądać na starszych.
– Dokąd idziemy? – zapytał jeżyk Tuptuś.
– Odwiedzić Kubusia Puchatka! – zawołała Julcia, uśmiechając się od ucha do ucha.
– I Plastusia! I Koziołka Matołka! I Muminki! – przekrzykiwały się przedszkolaki.
– To oni wszyscy mieszkają w Stumilowym Lesie? – zdziwił się jeżyk Tuptuś.
– Oni wszyscy mieszkają w książkach – powiedział Maksio.
– A książki mieszkają w bibliotece! – odezwał się jeżyk.
Biblioteka. Jeżyk zamyślił się. To słowo brzmiało bardzo tajemniczo i dorośle.
Wkrótce dotarli na miejsce. Budynek biblioteki stał pośrodku Starego Rynku. Na progu przywitała ich
pani bibliotekarka i poprowadziła do wielkiej sali pełnej regałów. To był prawdziwy dom książek! Stały
równiutko na półkach i zerkały na dzieci, jakby mówiły: otwórz mnie. Pierwszy dał się skusić Tomaszek
i sięgnął po wielką księgę z czarodziejem na okładce.
– E, za dużo literek. Wolę film w telewizji – mruknął rozczarowany.
Słysząc to, pani bibliotekarka zaprowadziła ich do drugiej sali. Tam na regałach leżały płyty, na stolikach
stały komputery ze słuchawkami, a na ścianie wisiał biały ekran.
– To jest dział e-booków, czyli książek, które możecie przeczytać i obejrzeć na komputerze, czytniku lub
tablecie – wyjaśniła i uruchomiła podłączony do komputera rzutnik.
Na ekranie pojawił się Kubuś Puchatek i brzęczące nad jego głową pszczoły. I wielkie litery.
– „Takie bzyczące bzykanie nie bzyka bez powodu” – przeczytała Julcia, która „Kubusia Puchatka”
znała na pamięć.
Tomaszek nadal jednak kręcił nosem – nie znał liter, ani małych, ani dużych.
– Mam tu coś specjalnie dla ciebie – uśmiechnęła się pani bibliotekarka i dała mu słuchawki. – To audiobook,
czyli książka do słuchania.
Teraz każdy mógł sobie wybrać to, co lubi najbardziej! Julcia i Natalka czytały e-booka na ekranie,
oglądając ruchome ilustracje. Tomaszek i Mati słuchali audiobooków czytanych przez aktorów. A Maksio
z jeżykiem Tuptusiem wzięli z półki kolorową książkę i przeglądali ją strona po stronie.
– Nie ma to jak prawdziwa książka! Kartki szeleszczą zupełnie jak liście. I pachną lasem – pociągnął
noskiem jeżyk Tuptuś.
– I jak las kryją w sobie wiele, wiele tajemnic! – dodał Maksio.
Rozmowa na temat opowiadania: Gdzie wybrały się przedszkolaki?; Kto przywitał dzieci?; Co dzieci robiły w bibliotece?; Jakie książki oglądały?
- Jak powstaje książka?”
Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają i jaką drogę do nas przemierzają. Gdy pisarz ma już pomysł na książkę, to jest już dobry początek. Wszystko dokładnie zapisuje, a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek. Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać. Ale na tym nie koniec, co dalej obejrzycie sami .
https://youtu.be/9dnNP8SZXhw?t=532
- Moja książeczka
Kochane Motylki stwórzcie własną książeczkę obrazkową. Pomyślcie o czym chcielibyście opowiedzieć. Poproście rodziców lub starsze rodzeństwo o pomoc w złożeniu książki lub napisaniu kilku zdań do waszego opowiadania. I nie zapomnijcie nadać waszej książęce tytułu.
Weźcie kilka kartek, kredki, farby, flamastry i do dzieła!
Zachęcam was abyście podzielili się waszymi książeczkami z innymi dziećmi z naszej grupy, ja też chętnie je obejrzę. W tym celu poproście rodziców aby sfotografowali wasze książeczki albo nagrali filmik jak opowiadacie narysowaną przez was książeczkę i umieścili zdjęcia lub filmik na facebooku grupowym lub na poczcie grupowej.
Zabawy z Misiową Mamą
Od poniedziałku zajmiemy się tematyką ekologii 🙂 Ziemia ma bowiem w tym tygodniu swój dzień! Wyprawimy jej wspaniałą imprezkę 😉 Świętować też będziemy „Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich”, bo …kocham czytać 🙂
Zabawy na poniedziałek :
1) Przygotuj razem z mamusią/tatusiem wyjątkowy strój, biżuterię lub chociaż element garderoby na „Dzień Ziemi” . Wykorzystajcie surowce wtórne 🙂
2) Posłuchaj piosenki Zozi: „Świat w naszych rękach”. https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Do środy spróbuj nauczyć się refrenu:
„Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat”
3) Czy hodujecie w domu roślinki/kwiaty? Jeśli tak – przy pomocy osoby dorosłej wykonaj czynności pielęgnacyjne tj. zraszanie, podlewanie.
Agnieszka Skrzyszewska