Układ Słoneczny

Witam . Przesyłam trochę zabaw na ten tydzień.  Mam nadzieję, że to ostatnie zdalne ???

Poniedziałek

Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej Kwiecień.

Chodzi Kwiecień po świecie

w fiołkowym berecie,

z czarodziejską pałeczką w kieszeni.

Za pomocą pałeczki

w ciągu małej chwileczki

wszystkie rzeczy potrafi odmienić.

Koniom – skrzydła doczepia,

krowę zmieni w fortepian,

tort upiecze ze śniegu,

strusia wyśle na biegun,

dom na dachu postawi,

klucz zmajstruje żurawi,

księżyc w czapkę ubierze,

gwiazdy zmieni w talerze,

z klombu zerwie dwa słonie,

by pachniały w wazonie,

z papug zrobi tygrysy,

które jedzą irysy,

sto kogucich grzebieni

w wielkie góry zamieni –

ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.

  • Zwracanie uwagi na nazwę miesiąca, o którym jest mowa w wierszu; przypomnienie nazwy

miesiąca, który występował przed kwietniem, i tego, który nastąpi po nim.

  • Wypowiedzi dzieci na temat nieprawdopodobnych rzeczy, które wyczarował kwiecień

w wierszu czarodziejską pałeczką; wyjaśnianie, dlaczego nie mogą mieć one miejsca; zwracanie

uwagi na humor zawarty w utworze.

Zabawa Jestem kwietniem i wyczaruję…

Kijek do czarowania, różdżka.

Dzieci poruszają pałeczką. i kończą zdanie: Jestem kwietniem

i wyczaruję…, wymyślając coś nieprawdopodobnego.

  • Wyjaśnianie przez dzieci znaczenia przysłowia: Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy,

trochę lata.. Proszę narysujcie lub pokolorujcie wiosenny rysunek

Wtorek

Zabawa Jesteśmy na planecie Chustolandia.

  1. mówi, że istnieje planeta, na której mieszkańcy noszą chustki na różnych częściach ciała.

Ta planeta nazywa się Chustolandia.

Dzieci noszą chustki na różnych częściach ciała. Co kilka minut zmieniają miejsca, na których

je kładą.

 

Poruszanie się w zależności od koloru podniesionej chustki.

  1. umawia się, że gdy podniesie:

– zieloną chustkę – dzieci będą stać w miejscu,

– czerwoną chustkę – będą poruszać się, jakby były kosmonautami na Księżycu,

– żółtą chustkę – będą się czołgać, jakby przygniatała je siła przyciągania (grawitacji) nowej

planety,

– niebieską chustkę – będą poruszać się jak roboty.

 

Układanie rymowanek o kolorach chustek.

Dzieci wspólnie z R. układają rymowanki.

Zabawę rozpoczyna R., mówiąc:

Czerwony, czerwony to mój kolor ulubiony.

Niebieski, niebieski to… (kolor królewski). Zielony, zielony to… (kolor trafiony). Żółty, żółty kolor mam. Kto go zechce… (to mu dam).   Wypowiedzi dzieci na temat: Co by było, gdyby na Ziemi wszystko było czerwone (niebieskie, różowe…)?

 

Zabawa Dokończ.

Dzieci kończą porównania, podając swoje przykłady.

Czerwony jak…

Niebieski jak…

Różowy jak…

Żółty jak…

– Rysowanie wymyślonej planety: jej mieszkańców, roślin, zwierząt w wybranym, jednym

kolorze, np. czerwonym (niebieskim, zielonym, różowym).

Nadanie nazwy narysowanej planecie. Poproszę o rysunki – możecie je przynieść do przedszkola gdy będzie otwarte – mam nadzieję, że będzie to już w następnym tygodniu?!

 

 

Środa – Układ Słoneczny

Karta pracy, cz. 3, nr 70.− Posłuchajcie nazw planet. Wyjaśnianie pojęcia Układ Słoneczny.Układ Słoneczny to Słońce i osiem krążących wokół niego planet.• Słuchanie nazw poszczególnych planet, nazywanie: tej, na której żyjemy (Ziemia), największej(Jowisz), najmniejszej (Merkury), znajdującej się najbliżej Ziemi (Wenus).− Powiedzcie, jak nazywa się pierwsza, druga,trzecia… ósma planeta, licząc od Słońca.• Zainteresowanie dzieci tą tematyką. Wyjaśnianie znaczenia słów: kosmos, planety, przestrzeń międzyplanetarna, rakieta, sputnik, UFO, pojazd kosmiczny.

W dzisiejszej pracy plastyczno –technicznej będzie potrzebna pomoc kogoś dorosłego. Proszę o przygotowanie 2 kijków, około 40- 50 cm długości/ muszą być podobne/ długością i grubością/ Proszę związać drutem lub sznurkiem na krzyż. Dowiązać dowolną 1 długość  do związanego skrzyżowania , zrobić pętelkę i zawiesić nasz „krzyżak” na….Teraz czas na pracę dziecka. Przyjrzyjcie się planetom w waszej książce Proszę o narysowanie planet, pokolorowanie ich oraz ich wycięcie. Poproście o igłę i długą nitkę. Każdą planetę przekujcie tak aby po zawieszeniu jej na krzyżak wisiała w poziomie /nie tak jaj bombka/. Powieście planety wg. rysunku z książki. Pamiętajcie Słońce umieśćcie w środku a planety na bokach. Bardzo proszę o zdjęcia na stronę grupową swojego Układu Słonecznego lub o przyniesienie go do przedszkola gdy będzie otwarte. Będą nagrody !

Wieczorem oglądanie nieba oraz rozmowa np. nt. gwiazd lub wirtualna wycieczka do Planetarium

 

Czwartek – Spotkanie z ufoludkiem

Słuchanie rymowanki recytowanej przez R. Narysujcie ufoludka według opisu.

Ufoludek, ufoludek

to zielony, mały ludek.

Oczy duże ma jak sowa,

trzecią rękę z tyłu chowa.

Nóżki krótkie jak u świnki,

a na głowie – dwie sprężynki

 

Jestem Ufuś piegowaty,

mam ubranko w srebrne łaty,

a na głowie czułki dwa,

skaczę lekko: hopsa, sa.

Mieszkam sobie we wszechświecie,

podróżuję w swej rakiecie.

Przyjaciela zdobyć chciałem,

więc na Ziemię przyleciałem.

Zaprzyjaźnić chcę się z wami,

choć jesteście jeszcze mali.

Złego nic mi nie zrobicie?

Czy bać muszę się o życie?

Chętnie z wami porozmawiam.

Przyjacielski ukłon składam.

Ziemia piękną jest planetą,

choć od mojej tak daleką.

Poznać wasze chcę zwyczaje

i pozwiedzać różne kraje.

  • Rozmowa z dziećmi na temat: Czy w kosmosie można spotkać żywe istoty?
  • Wyjaśnianie pojęcia ufoludek. Zachęcanie do wypowiadania się na temat wyglądu przybyszów z innych planet Karta pracy, cz. 3, nr 74.

 

 

 

Zabawa orientacyjno-porządkowa Start rakiety. R. odlicza: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0. Podczas odliczania dzieci rytmicznie klaszczą w dłonie

z narastającą prędkością, następnie, na wysokości brzucha, rysują spiralę (maszyny zaczynają

pracować), wydając dźwięk: Bzz (rakieta startuje). Sstaaart – rytmicznie uderzają dłońmi

o uda, rakieta wystartowała – wyskakują w górę, wymachują ramionami do góry, wydają

okrzyk: Hurra! Lot rakiety – dzieci poruszają się po sali przy dźwiękach tamburynu, przerwa

w muzyce oznacza lądowanie.

Karta pracy, cz. 3, nr 72.− Pokolorujcie pola na wskazane kolory

Budowanie wymyślonych przez dzieci stacji kosmicznych z różnorodnych klocków, wymyślanie im nazw

 

 

Piątek – Kosmonauta

 

Zabawa ruchowa Właśnie tak.

  1. mówi, że gdy ktoś chce zostać kosmonautą, to musi być bardzo sprawny fizycznie: silny,

zwinny, wysportowany. Dlatego chce dzisiaj zobaczyć, czy dzieci potrafią (a na pewno potrafią)

wykonać różne ćwiczenia.

− Zaczynamy!

− Połóżcie się na plecach.

− Połóżcie się na boku i pomachajcie dłonią innemu dziecku.

− Połóżcie się na brzuchu i uderzajcie stopami o siebie.

− Połóżcie się na brzuchu i wydłużcie swoje ręce i nogi.

− A teraz usiądźcie i szeroko rozstawcie nogi.

− Pochylcie się do przodu i spróbujcie obiema dłońmi dotknąć palców stóp.

− W siadzie, obiema rękami bębnijcie w klatkę piersiową.

− Zamknijcie oczy i palcem wskazującym znajdźcie czubek swego nosa.

− A teraz klęknijcie na trawie.

− Spróbujcie zaokrąglić swoje plecy.

− Dotknijcie jedną ręką trawy, a palcem wskazującym drugiej ręki wskażcie niebo.

− Podnieście kolano, aby nie dotykało do trawy.

− Teraz stańcie na obu nogach.

− Wyciągnijcie obie ręce w kierunku nieba.

− Wyprostujcie obie nogi i spróbujcie dotknąć dłońmi stopy.

− Opukajcie delikatnie czubkami palców boki swoich stóp.

Zrobiliście wszystko wspaniale. Każdy z was zdał test na kosmonautę

Karta pracy, cz. 3, nr 73.

− Policzcie obrazki każdego rodzaju.

− Zaznaczcie ich liczbę według wzoru.

Opowieść ruchowa przy muzyce – Wyprawa na nieznaną planetę .Nagranie spokojnej melodii, odtwarzacz CD, tekst opowieści ruchowej .Dzieci naśladują czynności, które pokazuje i o których opowiada R. Pewnego dnia dzieci postanowiły wybrać się w podróż, w poszukiwaniu nowej planety. Założyły skafandry kosmiczne, weszły po schodkach do rakiety, zapięły pasy bezpieczeństwa i wystartowały w nieznaną podróż. Leciały, leciały, omijały napotkane rakiety i statki kosmiczne, machały rękami do pilotujących je kosmonautów, aż wylądowały na niezwykłej planecie. Wysiadły z rakiety. Przeskakiwały z nogi na nogę po kamieniach, następnie przepłynęły przez czerwoną rzekę, czołgały się przez zarośla, aż w końcu stanęły na górze. Tam zobaczyły ogromną liczbę kolorowych motyli. Tak jak one zaczęły latać, machając rączkami jak skrzydełkami. Niestety, to je bardzo zmęczyło. Ocierały pot z czoła. Postanowiły chwilę odpocząć. Położyły się na piasku i zasnęły, cichutko pochrapując. Kiedy otworzyły oczy i mocno się przeciągnęły, aby rozprostować kości, okazało się, że znajdują się przy swoich rakietach. Wsiadły do nich, wchodząc po schodkach, i ruszyły w powrotną drogę, bo na Ziemi czuły się najlepiej.

Słuchanie piosenki Ziemia – zielona wyspa (sł. Halina Cenarska, muz. Andrzej Nowak) Karta pracy, cz. 3, nr 71.− Odwzorujcie rysunki rakiety i ufoludka. Dla chętnych-  możecie wykonać rakietę np. z butelki po napoju, z rolki po papierze i dokleić z bibuły ogon itp. inwencja jest wasza. Miłej zabawy!!!.

Dodaj komentarz