Rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci w wieku przedszkolnym.

   Czytanie książek ma ogromny wpływ na dziecko, zwłaszcza w wieku przedszkolnym. To czas, kiedy uczy się ono stałych nawyków zarówno umysłowych, jak i tych związanych z uczuciami. Warto więc zadbać o to, aby miało kontakt z wartościowymi książkami, które nie tylko będą rozwijały ich wyobraźnię i wiedzę o otaczającym świecie, ale także rozwiną pewną pasję, miłość do czytania.
Książki dla dzieci mają być przyjemnością. Czytanie nie powinno kojarzyć się dziecku z karą czy jakąś formą przymusu dlatego rolą rodzica jest to, aby w odpowiedni sposób zachęcić je do sięgania po książki. Przymus będzie działał odwrotnie – skutecznie zniechęci przedszkolaka do działania. Warto pamiętać o tym, że książka ma wiele zadań do spełnienia. Jedną z podstawowych ról w literaturze dziecięcej przypisuje się rozwojowi słownictwa, poznawaniu świata, jak również wpływowi na sferę emocjonalną. Książki bawią, niekiedy śmieszą, a innym razem zasmucają. Dziecko poznaje dzięki nim pełen wachlarz emocji, uczy się z nimi oswajać. Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że przedszkolak z ich pomocą poznaje na czym polegają interakcje społeczne. Książka to skarb w rękach dziecka i nasza w tym rola, aby go doceniło.
Zachęcenie dziecka do sięgania po książki może odbywać się poprzez zabawę. Wymyślmy jakieś pytania, na które znajdziemy odpowiedzi właśnie w jednej z nich. Pobudzimy tym samym dziecięcą ciekawość i jednocześnie pokażemy, że książki są ważne i pomocne. Innym sposobem jest codzienny rytuał w postaci czytania przed snem. Sięgajmy po opowiadania, których tematyka jest bliska dzieciom. Niech pragną poznać dalsze losy, nowe przygody swoich ulubionych bohaterów. Takie działanie sprawi, że nie będą mogły doczekać się każdego kolejnego wieczoru.
Ważnym czynnikiem kształtującym zainteresowania czytelnicze dzieci w wieku przedszkolnym jest zapewnienie im dostępu do książek. Dużą rolę w tym względzie odgrywają „kąciki książki”. Poza tym każde dziecko w wieku przedszkolnym powinno już mieć w domu swoją biblioteczkę. Może być najskromniejsza – mieścić się choćby w kartonowym pudełku, wydzielonym miejscu na regale, w szufladzie. Ważne jest, aby od najmłodszych lat dziecko przyzwyczajało się do posiadania książek, polubiło je, nauczyło się z nimi obchodzić i szanować. Ważne, aby miało łatwy dostęp do swego księgozbioru i od początku było wdrażane do utrzymania w swojej biblioteczce ładu i porządku. W biblioteczce dziecięcej powinny znaleźć się różnorodne książki np. zbiory wierszy, baśni, bajek i legend, opowiadania realistyczne i fantastyczne, wesołe i smutne, utwory pisarzy polskich i obcych. Wszystkie bogato ilustrowane. Chodzi o to, aby dziecko mogło się zetknąć z różnymi rodzajami i gatunkami literackimi i różnymi odmianami języka. Stałe i systematyczne spotkania dzieci z książką aktywizują ich rozwój intelektualny i emocjonalny, budząc wrażliwość estetyczną, sprzyjają rozwijaniu postaw twórczych oraz wyzwalają różne formy ekspresji. Powinniśmy się starać, aby ofiarować dzieciom książki prezentujące wysoki poziom literacki i wartościowe pod względem artystycznym ilustracje. Powinny pokazywać jak wygląda świat i przedstawiać emocje, które towarzyszą dziecku. Książki to tacy przyjaciele, którzy pomagają rozumieć, czasem pocieszają, a innym razem bawią do łez. Warto, aby taka przyjaźń rozkwitała wraz z dorastaniem młodego czytelnika. Czytanie ma bowiem same zalety, których wymienianiu nie ma końca.

Dodaj komentarz