Niewygaszone i niezintegrowane odruchy pierwotne u dzieci

Kiedy widzimy, że dziecko ma kłopoty z równowagą, szybko się męczy, warto pójść do terapeuty SI i sprawdzić odruchy niemowlęce… niewygaszone odruchy są często „sprawcami” kłopotów naszych dzieci…

Odruchy pierwotne zaczynają kształtować się już w życiu płodowym. Są bardzo ważne podczas porodu. Kiedy dziecko pokonuje kamienie milowe – zaczyna podnosić głowę, wyciągać rączki do zabawki, obracać się, przekręcać, siadać samodzielnie, stawać, raczkować, stać samodzielnie i chodzić, odruchy wygaszają się i integrują, czyli około 12 miesiąca życia powinny być tylko wspomnieniem. Niestety może zdarzyć się tak, że pomimo przejścia wszystkich kamieni milowych, nasz układ nerwowy nie jest dostatecznie dojrzały. Wpływ na to może mieć przebieg ciąży i samopoczucie matki: stres w ciąży, przyjmowane w ciąży antybiotyki, alkohol, narkotyki, przebywanie w okresie ciąży w środowisku zanieczyszczonym ołowiem, trudny poród, cesarskie cięcie, niedotlenienie okołoporodowe, niska waga urodzeniowa.

W jaki sposób objawia się niepełne wygaszenie i zintegrowanie poszczególnych odruchów?

Odruch MORO – przesadne reakcje na zaskoczenie, nadwrażliwość (słuch, wzrok, dotyk), trudności z odróżnianiem figury od tła.

Odruch TOB (Toniczny Odruch Błędnikowy) – słaba równowaga, zła postawa ciała, chodzenie na placach, problem z kontrolą ruchów oczu, choroba lokomocyjna.

Odruch chwytny dłoni – słaba zręczność manualna, nieprawidłowy chwyt pisarski, nieprawidłowe napięcie ręki podczas pisania, nadwrażliwość dotykowa w obrębie dłoni, opóźniony rozwój mowy.

Odruch ATOS (Asymetryczny Toniczny Odruch Szyjny) – brak izolacji ruchów głowy od ruchów ręki, problem ze stabilizacją pola widzenia, kłopoty z przekraczaniem linii środkowej ciała, brak ustalonej lateralizacji lub skrzyżowana lateralizacja.

Odruch STOS (Symetryczny Toniczny Odruch Szyjny) – brak izolacji górnej części ciała od dolnej, brak pionowych ruchów oczu, zaburzona koordynacja oko-ręka, problem z nauką pływania, siad „W”.

Jeśli zauważymy problemy szkolne lub przedszkolne u naszych dzieci, możemy zgłosić się do terapeuty integracji sensorycznej, który przeszedł szkolenie ze wspomagania rozwoju dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce wg integracji odruchów dr Sally Goddard. Dziecko zostanie zdiagnozowane i jeśli faktycznie są wskazania, rozpocznie terapię. 

 

Marta Kaczmarek – terapeuta i diagnosta SI
http://sensoryfashion.pl/

Dodaj komentarz