Gwiazdy na niebie – piątek 16.04

Witajcie Krasnoludki!

To ostatni dzień zdalnego nauczania. Już w poniedziałek spotykamy się w przedszkolu 🙂

Przedstawiam propozycję zajęć na dzisiaj:

  • Ćwiczenia wizualizacyjne Spotkanie z kosmitami.

Rodzic opowiada dziecku, a ono słucha z zamkniętymi oczami).

Wyobraź sobie, że wybierasz się na planetę Eps w gwiazdozbiorze Oriona. Pojazd kosmiczny jest już przygotowany. Wsiadasz do niego i… rakieta startuje. Siła grawitacji wtłacza cię w fotel, ale po chwili możesz już swobodnie oddychać. Wstajesz z fotela i podziwiasz, widzianą przez okrągłe otwory, błękitną planetę – naszą Ziemię, która robi się coraz mniejsza i mniejsza, 143 aż znika ci zupełnie z oczu. Za to ty robisz się coraz lżejszy i zaczynasz unosić się w powietrzu. Możesz nawet robić fikołki. Świat wokół wygląda jak zaczarowany: miliony błyszczących gwiazd! Ale oto zbliża się kres podróży. Siadasz w fotelu, już niestraszna ci grawitacja. Oto nowa planeta i jej mieszkańcy. Wyglądają dziwnie znajomo – tylko ten niebieski odcień skóry.

 

Rozmowa na temat kosmosu.

  • Oglądanie zdjęć przedstawiających teleskopy kosmiczne. Wyjaśnianie ich zastosowania.

Zdjęcia przedstawiające teleskopy kosmiczne (linki poniżej)

Tak obserwowano kosmos kiedyś:

https://www.tuwroclaw.com/pliki/duze_zdjecia/muzyka/lunety_duze.jpg

A tak obserwujemy dziś:

https://s6.tvp.pl/images2/6/4/6/uid_646ed08a1393d09567da40daabed0d0b1579878884578_width_1280_play_0_pos_0_gs_0_height_720_jedna-siec-teleskopow-nie-jest-w-stanie-prognozowac-orbit-wszystkich-kosmicznych-smieci-ale-jesli-dane-te-polaczy-sie-z-danymi-z-innych-sieci-przewidywanie-kos.jpg

https://ocdn.eu/pulscms-transforms/1/OuLk9kpTURBXy9hMzNlMmJjMGI4NzY5M2U4ZTlkYWNlN2U4NjM4ZmI4MS5qcGeSlQMAOM0HCM0D9JMFzQMUzQG8gaEwBQ

https://astronet.pl/wp-content/uploads/2018/04/HST_in_orbit_620x400.jpg

https://ocdn.eu/pulscms-transforms/1/CsNk9kpTURBXy85MWZiNDAzZGZkYTRjNGMxMGI3ZjdiY2I2Y2YxZmI2Yi5qcGeSlQLNAxQAwsOVAgDNA8DCw4GhMAU

  • Wypowiadanie się na temat życia w kosmosie.

− Czy w kosmosie mogą żyć istoty rozumne?

− Czy muszą być podobne do nas?

— Czy nauka potwierdza istnienie innych istot w kosmosie?

 

  • Pokaz zdjęć przedstawiających wybrane gwiazdozbiory.

Wyjaśnianie dzieciom, że na niebie gwiazdy tworzą wzory, zwane gwiazdozbiorami, które mają swoje nazwy. Zaprezentowanie dzieciom wybranych gwiazdozbiorów, np.: Wielki Wóz, Mały Wóz, Panna, Bliźnięta, Lew. Zdjęcia gwiazdozbiorów.

 

 

  • Poproście rodziców o duży arkusz papieru. Narysujcie na nim wiele gwiazdek oddalonych od siebie w różnych odległościach. Następnie połącznie ze sobą liniami kilka gwiazd i spróbujcie zastanowić się czy powstały kształt coś Wam przypomina? Jaką nazwę można nadać powstałym kształtom?

 

  • Ćwiczenia sprawnościowe Zabawy kosmonautów(podkreślanie znaczenia sprawności fizycznej kosmonautów przygotowujących się do lotów w przestrzeń kosmiczną). Dzieci maszerują po pokoju przy dźwiękach muzyki marszowej. Podczas kolejnych przerw w muzyce wykonują polecenia Rodzica, np.:

− Stań na jednej nodze.

− Leż na plecach, złączone nogi unoś ku górze.

− Podskakuj obunóż w miejscu.

− Przeskakuj z nogi na nogę.

− Naprzemiennie dotykaj łokciem przeciwległego kolana.

− Przełóż rękę pod kolanem i złap się za nos.

− Przejdź po odwróconej ławeczce.

− Przeczołgaj się pod ławeczką.

 

 

  • Zabawa „Porządkowanie”

Na arkuszu papieru narysujcie kilkanaście kolorowych gwiazdek w różnym kolorze i wielkości (małe, duże): żółte, niebieskie, zielone, czerwone i białe. Następnie zadaniem dzieci jest segregowanie i przeliczanie gwiazdek ze względu na jedną cechę: wielkość/ kolor.

Rodzic mówi polecenia:

– policz ile jest dużych gwiazdek;

– policz ile jest małych gwiazdek;

– których gwiazdek jest więcej? A może jest ich tyle samo?

– policz wszystkie czerwone gwiazdki,

– policz wszystkie duże czerwone gwiazdki;

– policz wszystkie małe zielone gwiazdki itp.

 

  • A na koniec zachęcam do wykonania rakiety kosmicznej:

 

 

Miłej pracy!

 

 

 

Dodaj komentarz