12.05 wtorek – Mała orkiestra

1. Na początek zabawa ruchowa „Głowa, ramiona” (na pewno pamiętacie)
– A pamiętacie masażyk „Pląsy muzyczne”?
Usiądź z mamą i rodzeństwem jedno za drugim i wykonaj masaż pleców osoby siedzącej przed sobą zgodnie z instrukcją:
Idą słonie (na plecach kładziemy na przemian całe dłonie), potem konie (piąstki), panieneczki na szpileczkach (palce wskazujące) z gryzącymi pieseczkami (szczypanie). Świeci słonko (zataczamy dłońmi kółka), płynie rzeczka (rysujemy linię), pada deszczyk (naciskamy wszystkimi palcami). Czujesz dreszczyk? (łaskoczemy).
– Polecam również zabawę w „Instrumenty”.
Wyobraź sobie, że jesteś muzykiem i grasz na jakimś instrumencie. Druga osoba (np. mama) odgrywa rolę dyrygenta i zaczyna dyrygować. Musisz śledzić pałeczkę dyrygenta i przyśpieszać albo zwalniać ruchy rąk czy palców. Graj w milczeniu i bez uśmiechu. Dyrygent próbuje rozśmieszyć. Muzyk, który się uśmiechnie, musi przestać grać. Następuje zmiana ról.
2. „Przekazujemy sylaby” – do zabawy zaproś wszystkich domowników ustawiając się jedno za drugim. Za chwilę ostatnia osoba w „pociągu” usłyszy wypowiedzianą szeptem sylabę. Jej zadaniem będzie przekazać tę sylabę szeptem osobie stojącej przed nią, a ta kolejnej. Kiedy sylaba dotrze do pierwszej osoby – ta powinna ją zapamiętać. Wtedy ostatnia osoba wymawia kolejną sylabę. W ten sposób ułożycie wspólnie słowo. Nadstawcie uszu, przygotujcie swoje zmysły do tej zabawy. Na początek proponuję słowa dwusylabowe, rozpoczynające się głoską h, np. har-fa, ha- -mak, has-ło, następnie wielosylabowe, np. har-mo-nia, har-mi-der, Ho-ra-cy. Po odgadnięciu każdego słowa, ostatnia osoba z „pociągu” przesuwa się na początek.
3. „Gramy na drewnianych łyżkach” – waszym zadaniem jest wystukać podział na sylaby tego różnych słów, np. har-mo-nia. Potem zapraszam, przygotujcie dłonie. Możecie zmienić sposób wystukiwania rytmu, np. brzegiem dłoni, palcem, stopą, kolanem, łokciem.
4. Jak wygląda prawdziwa orkiestra https://www.youtube.com/watch?v=O1S01XGAuPI
4. Praca z KP4.17a – rysowanie linii po śladzie, łączenie odpowiednich rysunków z podpisami. • Praca z KP4.17b – wyklaskiwanie sylab według wzoru, łączenie sylab w wyrazy, pisanie nazw instrumentów po śladzie.
Edyta Czerska

Dodaj komentarz