Wtorek 25.01.2022

Wtorek 25.01.2022

Witajcie Krasnoludki we wtorek !

Na dobry początek dnia

Wykonaj ćwiczenia zgodnie z poleceniem z rymowanki:

Ręce w dole, ręce w górze,

Rysujemy koło duże,

Skok do góry, ręce w bok,

Teraz w przód zrób jeden krok,

Skok do tyłu, skok na jednej nodze,

Teraz usiądź na podłodze.

Zabawa oddechowa „Dmuchamy na zimne dłonie”.

Na sygnał Rodzica wszystkie dzieci dmuchają na swoje dłonie tak, jakby chciały je rozgrzać. Pogłębianie wdechu i wydechu.

„Zimowe rymy” – zabawa słowna. Rodzic podaje wyrazy, a dzieci dobierają do nich wyrazy rymujące się związane z zimą.

Np. plany – bałwany, koleżanki – sanki, klapki – czapki, kwiatek – płatek ,malinki – śnieżynki, karty – narty, króliki – szaliki ,spódnice – rękawice, kozy – mrozy

Bajka logopedyczna ,,Zimowe zabawy” –  rodzic czyta a dzieci wykonują ćwiczenia

Przyszła zima. Przez całą noc padał biały, puszysty śnieg (cyk – cyk – cyk). Przez całą noc wiał zimowy wiatr…. (sz….sz….sz….), i zawiewał ogromne zaspy śniegu (sss…..sss….ssss….). Rano jednak wyjrzało słońce i nastała piękna pogoda, w sam raz na zimowe zabawy dzieci z przedszkola (szeroki uśmiech, ząbki widoczne). Wszystkie przedszkolaki pomaszerowały przez zaśnieżone alejki do pobliskiego parku ( szur – szur – szur ). Na początku dzieci ulepiły pięknego bałwana. Utoczyły śnieżne kule (nabieramy powietrze buzią, nadymamy policzki, zatrzymujemy przez chwilę, a potem mocno i długo wypuszczamy). Potem kule popychały z całej siły (wypychamy językiem dolne ząbki). Na koniec ustawiły kule jedna na drugiej (kierujemy język do górnej wargi, następnie jeszcze wyżej, na koniec staramy się dotknąć noska). Dzieci założyły bałwankowi kapelusz, przystroiły jego zimowe ubranko guziczkami z kamyczków, doprawiły usta i nosek z marchewki, a z boku miotłę – gałązki i oto stoi już bałwan wesoły i uśmiechnięty (szeroki uśmiech, wargi złączone). Jaka piękna zima, jaki wesoły dzień. Przedszkolaki wspinały się na górkę (uf – uf – uf), a potem z górki na pazurki zjeżdżały  (żżżżż…..), śmiejąc się radośnie (ha – ha – ha). Zdarzało się, że niektóre dzieci zjeżdżały zbyt szybko i wtedy – bęc ! – lądowały w śnieżnej zaspie! Śnieg dostawał się za kołnierze i do buzi(brrrr….). Na koniec pani powiedziała, że ma dla dzieci jeszcze jedną niespodziankę – kulig, wesołą sannę. Przyjechały prawdziwe duże sanie z prawdziwymi konikami ( parskanie). Do tych sań dorośli przywiązali jedne za drugimi małe saneczki. Dorośli wraz z dziećmi usiedli na saneczkach, koniki zarżały ( i – ha, i – ha, i – ha ) i w drogę! Ach, co to była za sanna! Wesoło dzwoniły dzwoneczki (dzyń – dzyń – dzyń), a kopytka koników stukały o oblodzoną drogę (kląskanie).To był bardzo wesoły, zimowy dzień. Niestety dzieci musiały już wracać. Robiło się coraz chłodniej (wdech noskiem, wydech wraz z chuchaniem na rączki). Pani powiedziała, że dzieci były bardzo grzeczne, przestrzegały zasad bezpieczeństwa, więc jutro będą mogły znowu pójść do zimowego parku, aby się pobawić . Na koniec dzieci rozejrzały się dookoła, podziwiając zimowy krajobraz (kierowanie języczka w kierunku noska, brody, jednego/ drugiego kącika ust), zatańczyły ,,taniec bałwanków’’ w kółeczku (okrężne ruchy wystawionym z buzi języczkiem), przesłały całuski swojemu bałwankowi (cmokanie)i wróciły do przedszkola. Panie dały dzieciom rozgrzewającą herbatkę z pysznym miodem (oblizywanie ust dookoła – buzia szeroko otwarta), potem dzieci zjadły smakowity obiad (mniam – mniam), a potem poczuły się bardzo senne, odpoczywały więc leżąc, przy spokojnej muzyczce (głęboki, powolny wdech noskiem, powolny, spokojny wydech buzią).

 „Bałwankowy taniec” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Dzieci poruszają się po domu w rytmie wyklaskanym przez rodzica. Gdy usłyszą mocniejsze uderzenie, zatrzymują się i patrzą jaką cyfrę pokaże rodzic: 2, 3, 4, 5. Następnie  klaszczą tyle razy jaką cyfrę pokazał rodzic.

„Bałwan” – słuchanie piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=kT70bKRu8pE&list=PLMsX3EdSBr4Y2a1Y_w6yh6BTLIttgIaAS&index=8

      1. Kiedy zima jest na dworze, płatki śniegu lecą z nieba.

Grubą czapkę, rękawice, ciepłe buty włożyć trzeba.

Ref: Mroźna zima nas zaprasza. Można lepić dziś bałwana. Można bawić się wesoło, zrobić śniegowego pana. /2x

  1. Utoczymy zaraz kule. Jedną małą i dwie duże.

Ma już oczy, nos, kapelusz, starą miotłę trzyma w górze.

Ref: Mroźna zima…

  1. Stoi bałwan na podwórku. Uśmiech ma na swojej twarzy. Ktoś powinien go odwiedzić, bałwan ciągle o tym marzy.

Ref: Mroźna zima…

Omówienie treści piosenki.

– Kiedy pada śnieg?

 – Jak ubieramy się zimą?

– Do czego zaprasza nas mroźna zima?

 – Jak wygląda bałwan zrobiony przez dzieci?

 – Gdzie stoi bałwan?

– O czym marzy bałwan?

 – Czy piosenka jest smutna czy wesoła?

 – Czy piosenka jest szybka czy wolna?

 Nauka piosenki fragmentami. Dzieci uczą się pierwszej zwrotki i refrenu piosenki. Następnie śpiewają wspólnie z rodzicem I zwrotkę i refren.

„Śpiewanie na sylabach” Dzieci śpiewają II i III zwrotkę na sylabach la la la.

Popołudnie

Zabawa z elementami równowagi ,,Wirujące płatki śniegu” przy muzyce klasycznej.

Antonio Vivaldi – ,,Zima” –   https://www.youtube.com/watch?v=11Gs-rfPPis

„Zimowe odgłosy” – słuchanie nagrań. Dzieci słuchają nagrań wiatru, dzwonków sań.

https://www.youtube.com/watch?v=kaAGsHnjOms

https://www.youtube.com/watch?v=wTD2tBBJzus

 „Szukam litery” ( do zabawy potrzebne będą litery- mogą być wydrukowane lub wycięte z gazet)– zabawa ruchowa. Dzieci tańczą przy dowolnej muzyce. Na przerwę  wybierają kartoniki ze wskazaną przez rodzica literą. Możecie policzyć ile jest liter np. b,B. Ile jest wszystkich liter małych i dużych

„Co robią dzieci” – ćwiczenia słownikowe. Wyszukiwanie słów określających co robią dzieci podczas zabaw zimowych. Np. lepią, toczą, zjeżdżają, rzucają, bawią się, skaczą, patrzą, śmieją się, biegają.

Na koniec

„Do czego dzieciom potrzebny jest śnieg” – swobodne wypowiedzi dzieci na podstawie własnych doświadczeń. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych.

Doświadczenie ze śniegiem. Obejrzyjcie film i odpowiedzcie na pytanie:

 ,,Czy śnieg jest naprawdę czysty?”.

https://www.youtube.com/watch?v=13sLYW-F2OE&t=43s

Jeśli możecie przynieść troszkę śniegu do słoika, poczekać aż się rozpuści to poobserwujcie w rzeczywistości .

Miłej pracy  Krasnoludki!

Dodaj komentarz