18.06 czwartek – Letnia pogoda

1. Ćwiczenia gimnastyczne dla dzieci w domu, zabawy z czapkami.
2. Wysłuchajcie opowiadanie „Pogoda” Bożeny Formy
Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.
– Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spogląda w okno.
– Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.
– Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama.
– Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.
– Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama. – Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady.
Adaś wpatruje się w mapę pogody.
– Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.
Zegar wybija ósmą godzinę.
– Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola.
– Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej.
  Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.
Po przeczytaniu opowiadania zastanówcie się: Gdzie wybierał się Adaś? Dlaczego chłopiec był zmartwiony? Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji? Jaka pogoda była na wycieczce?
3. „Zjawiska atmosferyczne” charakterystyczne dla poszczególnych pór roku.
Czy już wiesz czym różni się lato od innych pór roku? Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas? Ułóżcie charakterystyczne nazwy zjawisk atmosferycznych z liter Alfabetu, rozpoznaj i nazwij spółgłoski i samogłoski.
4. Specjalnie dla was „Pogodowe zagadki dla przedszkolnej gromadki”.
5. „Pogodowe rytmy” – spróbujcie określić głoski w nagłosie i wyznaczyć literkę od której rozpoczyna się dany wyraz w następujących słowach: słońce, deszcz, burza, tęcza. Następnie powtarzając rytm: słońce, deszcz, burza, tęcza itd. przypiszcie jedno słowo do literki z Alfabetu w odpowiedniej kolejności, np. s, d, b, t. Powtarzajcie rytm wymawiając słowa.
6. Praca z KP4.41a – łączenie w pary obrazka z cieniem, odszukiwanie i odczytywanie liter, tworzenie z nich wyrazów.
Praca z KP4.41b – uzupełnianie ilustracji symbolami pogody, czytanie globalne nazw dni tygodnia.

Dodaj komentarz