Rozwój psychofizyczny dziecka 5 – letniego

„Rozwój psychofizyczny pięciolatka”

Pięciolatek jest  bardzo aktywny, zarówno w sferze poznawczej, fizycznej, jak
 i emocjonalno-społecznej. Jest niesłychanie energiczny, towarzyski i chętny do współpracy.. Pięć lat to wiek, kiedy dziecko z reguły jest stabilne emocjonalnie. Pięciolatek jest chłonny
i ciekawy świata, dlatego zadaje mnóstwo pytań, zaczyna interesować się wieloma sprawami. Jest samodzielny – umie się rozebrać i ubrać, zapnie sam guziki i rozepnie suwak. Nie ma kłopotów z wykonywaniem prostych czynności higienicznych, sprawnie posługuje się łyżką
i widelcem, używa też noża, choć jeszcze nie umie nim kroić jedzenia.

 

Rozwój społeczny i emocjonalny
· Przyjacielski
· Związany emocjonalnie z mamą
 · Chętny do współpracy
· Samodzielnie wymyśla zabawy
 · Chętnie bawi się z dziećmi
 · Bywa nieśmiały
 · Lubi się popisywać siłą, zręcznością
· Zaczyna się wstydzić „ nie patrzcie, kiedy się rozbieram”
· Lepiej panuje nad swoim zachowaniem
· Zależy mu na uznaniu dorosłych
· Pokazuje uczucia
· Stara się zrealizować cel, który sobie postawił, np.: zbudowanie wieży z klocków
· Zadaje pytania na temat śmierci


Rozwój fizyczny i motoryczny

 · Rozróżnia prawą i lewą stronę
· Pisze parę liter
· Rysuje postać człowieka
· Używa sztućców, kroi nożem
 · Jest sprawny fizycznie
· Tworzy rozbudowane budowle z klocków
· Potrafi się umyć, ubrać, zjeść, skorzystać z toalety samodzielnie
· Jeździ na 4 kołowym rowerze, czasem na 2 kołowym
· Umie wycinać nożyczkami po zaznaczonej linii
 · Skacze na skakance
· Próbuje wykonywać skomplikowane ćwiczenia gimnastyczne, np. stawać na głowie
· Koloruje obrazki nie wychodząc za linię
· Skacze na jednej lub drugiej nodze naprzemiennie

Rozwój intelektualny
· Jego mowa jest płynna i poprawna
· Lubi argumentować używając słów: ponieważ; dlatego, że
· Zna dużo wyrazów
· Może czytać pojedyncze litery lub słowa
 · Tworzy zdania złożone z 6-8 wyrazów
· Rozpoznaje podstawowe kolory
· Zapamiętuje adresy i numery telefonów
· Liczy do 10
 · Rozumie znaczenie przeciwieństw i podobieństw
· Rozumie znaczenia następstwa czasu , np. dziś , jutro, rano, wieczorem
· Odróżnia fantazję od rzeczywistości
 · Zapamiętuje opowiadane historie i chce żeby je kontynuować
· Tworzy własne opowiadania
 · Umie pogrupować przedmioty, np. wg. wielkości
· Jego zabawy są coraz bardziej rozbudowane
 · Dzieli wyrazy na sylaby i składa wyrazy z podanych sylab
· wysłuchuje głoski na początku i na końcu wyrazu
· dobiera obrazki, których nazwy zaczynają się lub kończą tą samą głoską
· z pomocą próbuje wymienić głoski w prostych 3-4 głoskowych wyrazach, np. d-o-m

 

Literatura:

  1. „Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy”, Wydawnictwo GWP.
  2. „Twoje dziecko”, Wydawnictwo Santorski&Co.

 

Dodaj komentarz