27.04 poniedziałek – Moja ulubiona książka

1. Przygotuj wygodny strój i poćwiczmy razem
– „Tęcza” – siad skrzyżny. Trzymaj szarfę, lub związaną wstążkę za końce, plecy proste, ręce wyprostowane nad głową. Rób skłony w bok, raz w prawo, raz w lewo – po deszczu pojawiła się tęcza.
– „Nie wpadnij do kałuży” – zabawa z elementem skoku. Po deszczu powstały kałuże, przeskakuj po kamieniach tak, by nie wpaść do wody.
-„Niedźwiadki obudziły się z zimowego snu” – zabawa z elementem czworakowania. „Niedźwiadki wygrzewają się na słonku” – leżenie na plecach, machanie uniesionymi nogami i rękami.
– „Krecik wychodzi z kretowiska” – zabawa z elementem pełzania. Spróbuj przedostać się na drugą stronę tunelu utworzonego przez ustawione krzesła
– „Obserwujemy bociana” – ćwiczenia tułowia. Leżenie na brzuchu, nogi przyklejone do podłogi, zrób z palców „lornetkę”, odrywaj łokcie i obserwuj bociana spacerującego po łące, tak by go nie spłoszyć.
– „Wąchamy kwiaty” – ćwiczenia uspokajające. Połóż się na podłodze w dowolnej pozycji. Wdychaj wolno i spokojnie powietrze nosem i wydychaj ustami.
2. „Ulubiona książka” – zastanówcie się, jaka jest wasza ulubiona książka, kto jest jej głównym bohaterem i jaką historię w niej przedstawiono. Jeśli już wiecie to  zastanówcie się teraz, z czego są zrobione książki. Czy książki mogą być też elektroniczne – do czytania lub do słuchania? Przyjrzyj się różnym rodzajom książek jakie masz w domu: albumy, atlasy, beletrystykę, książki obrazkowe, komiksy, książki elektroniczne – e-booki i audiobooki.
3. „F jak fotel” – prezentacja litery w wyrazie. Wyklaszcz sylaby zawarte w wyrazie. Zaproponuj inny gest, który pozwoli łatwo pokazać podział na sylaby, np. tupanie, dotykanie podłogi palcem. Wskaż model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski), i przeprowadź zabawę z analizą głoskową tak jak wcześniej z analizą sylabową. Przelicz głoski i podaj skojarzenia związane z kształtem litery F, f. Zwróć uwagę na sposób pisania liter F i f  oraz na kierunek pisania litery i na jej miejsce w liniaturze.
4. Wydrukuj Karty pracy: KP4.5a – zaznaczanie głoski f w słowach, zaznaczanie liczby głosek w nazwach obrazków,  KP4.5b – pisanie litery F, f po śladzie, otaczanie pętlą litery F, f znalezionej wśród innych liter, czytanie tekstu z poznanych liter, rysowanie ilustracji do tekstu.
4. „Będziemy robić papier”
Kolejne czynności: 1. darcie papieru na drobne kawałki. 2. wrzucanie ich do miski 3. zalewanie masy wodą. Wykonaj tę pracę zgodnie z instrukcją. Masę zostawiamy w miskach do następnego dnia. Będzie ona potrzebna do wykonania papieru czerpanego.
Jak powstaje papier czerpany:
5 Jak powstały książki kiedyś a jak dziś.
Edyta Czerska

Dodaj komentarz